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    Figure 1: 7 ingredients to scale digital successfully and capture the full value (All figures provided by McKinsey).

    Becoming both a pharma and a tech company

    How to drive value in biopharma by scaling digital capabilities

    GMP / GLP / GCP

    7 ingredients to the secret sauceBuilding the value-back roadmapFlexible target IT architectureData strategy as a top priorityDeveloping protocols for reusabilityTop management-led and globally orchestratedBuilding capabilities beyond data scientistsEco-system of partnersBecoming a Tech player

    Zusammenfassung

    Wie Pharma-Unternehmen auch zu Tech-Unternehmen werden – Wertsteigerung in der Biopharmazie durch optimierte digitale Fähigkeiten Für Führungskräfte in der Biopharmaindustrie wird immer deutlicher, dass es nicht ausreicht, von der operativen Exzellenz und den Innovationen in anderen Branchen zu lernen, sondern dass sie in ihren Unternehmen einen grundlegenden Wandel vollziehen und digitale Fähigkeiten ausbauen müssen. Erfolgreich zu sein bedeutet heute, umfangreiche Partnernetzwerke zu pflegen, bei Bedarf Daten auszutauschen und Fähigkeiten aufzubauen, die weit über die der traditionellen Datenwissenschaft hinausgehen. Von einigen rühmlichen Ausnahmen abgesehen, sind bisher nur wenige Pharmaunternehmen in der Lage, die technischen und kulturellen Herausforderungen auf dieser Ebene zu meistern. In diesem Beitrag wird aufgezeigt, wie die Hürden einer operativen Transformation in der Pharmabranche gemeistert werden können, und es werden praktische Lösungen vorgestellt, um Innovationen zu beschleunigen, Kunden besser zu betreuen und den Erfolg in Zeiten des Wandels zu sichern.

    Ulf Schrader · McKinsey, Hamburg
    Ulf Schrader
    is a Senior Partner at McKinsey & Company in Hamburg. He joined McKinsey in 1999 and is leading McKinseys Pharma Operations practice globally and the manufacturing and supply chain practice globally across industries. The focus of his work is on Operations Strategy, Performance Transformations, Organizational Development, and Industry 4.0. He serves Biotech, Pharma, Generics as well as Consumer Health clients on all continents. He holds a Master’s in Chemical Engineering from the Technical University of Berlin, a Master’s in Management from EM Lyon, and a Master’s of Arts (History) from the