Header
 
Login
 

Privatsphäre-Einstellungen

Wir verwenden Cookies auf unserer Website. Einige von ihnen sind unerlässlich, während andere uns helfen, diese Website und Ihre Erfahrungen zu verbessern.

Notwendig Statistik Marketing
Auswahl bestätigen
Weitere Einstellungen

Hier finden Sie eine Übersicht aller verwendeten Cookies. Sie können ganzen Kategorien Ihre Zustimmung geben oder weitere Informationen anzeigen und bestimmte Cookies auswählen.

Alle auswählen
Auswahl bestätigen
Notwendig Cookies
Wesentliche Cookies ermöglichen grundlegende Funktionen und sind für die ordnungsgemäße Funktion der Website erforderlich.
Statistik Cookies
Statistik-Cookies sammeln anonym Informationen. Diese Informationen helfen uns zu verstehen, wie unsere Besucher unsere Website nutzen.
Marketing Cookies
Marketing-Cookies werden von Werbekunden oder Publishern von Drittanbietern verwendet, um personalisierte Anzeigen zu schalten. Sie tun dies, indem sie Besucher über Websites hinweg verfolgen
Zurück
    Merken

    Das AMNOG im Fokus betriebswirtschaftlicher Rationalität

    Eine empirische Untersuchung

    Pharma-Markt

    1. Einleitung2. Methode3. Ergebnisse4. Systematische Analyse der Ergebnisse – Hypothesen

    Abstract

    The German Law on the Reorganization of the Pharmaceutical Market in the Focus of Managerial Economics / An empirical study

    Aim: To highlight the reaction of pharma companies to the “AMNOG” (German Law on the Reorganization of the Pharmaceutical Market), based on empirical research. Key objectives of the study are: the changing organizational structure of pharma companies, success factors in negotiations with externals, for improving the process and implications for the German market.

    Methodology: Qualitative interviews with members of the Market Access or Health Policy departments of 15 German pharma companies. The survey was carried out partly via standardized phone interviews (lasting approximately 60 minutes) and took place between March and July of 2013.

    Results: Overall, the AMNOG represents a massive intervention in the regulative environment of pharma companies. As a consequence, company adjustment processes are needed. All companies experienced rising overheads. In the majority of cases, this was assumed using existing staff members, rather than through the hiring of additional staff. Service companies were usually consulted to create dossiers. The importance of the AMNOG is highlighted through the involvement of national executive boards and the process is not seen as fair by most companies, with all companies seeing the potential for improvement. The scepticism regarding the arbitration board supports this assessment. The study shows that the AMNOG may lead to the delay in launch dates and that the German market may see its relevancy decrease.

    Conclusion: The findings point out the possible dangers of the AMNOG. As such, the early benefits assessment and price negotiation processes should be reconsidered and adapted continuously. This study presents the first round of suggestions for improvement.

    Dr. Desdemona Möller1, Prof. Dr. Ludwig Kuntz1, Prof. Dr. Andreas Lehr2 · 1Universität zu Köln und · 2LetV-Verlag GmbH, Berlin
    Dr. Desdemona Möller
    studierte Gesundheitsökonomie an der Universität zu Köln mit den Schwerpunkten Management im Gesundheitswesen und Evidence Based Medicine. Seit 2006 ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Seminar für Allgemeine BWL und Management im Gesundheitswesen der Universität zu Köln. Im Jahr 2010 schloss sie unter der Betreuung von Herrn Prof. Dr. Ludwig Kuntz ihre Promotion ab. Derzeit ist sie als Akademische Rätin mit dem Forschungsschwerpunkt Pharma am genannten Seminar tätig.
    Prof. Dr. Ludwig Kuntz
    forscht