Aufwand senken durch praktisches Risikomanagement und integrierte Qualifizierung
Praxis
Abstract
Qualification in the New Construction of a Logistics Centre - Reduce effort through reasonable risk management and integrated qualification
With the publication of the revised GDP guidelines in March of 2013, the topic of qualification in logistics finally could no longer be ignored. Subsequently, various attempts to transfer the approaches considered “common practice” in the GMP environment to the world of logistics led to sometimes less than satisfactory results. In the author’s experience, it turns out that the strengths of the “integrated qualification” approach, which has been known in the pharmaceuticals industry for some time, can be brought to bear in logistics.
A variety of experiences has been collected with qualification in the field of GDP over the last few years, and the topic of integrated qualification is once again being discussed in the GMP world as well. The article points out the specific opportunities and benefits of this concept, based on the example of the new construction of a logistics centre.
The objective is not to confront the suppliers in the logistics world with qualification and thus completely new requirements, but to purposefully supplement their proven technology and their documentation with qualification elements from the side of the operator.
Zusammenfassung
Mit der Veröffentlichung der überarbeiteten GDP-Leitlinie im März 2013 konnte das Thema Qualifizierung im Logistikumfeld endgültig nicht mehr ignoriert werden. In der Folge führten verschiedene Ansätze, die im GMP-Umfeld als „üblich“ angesehenen Vorgehensweisen auf die Logistikwelt zu übertragen, zu mitunter wenig zufriedenstellenden Ergebnissen. In der Praxis-Erfahrung des Autors hat sich gezeigt, dass der in der Pharmaindustrie schon länger bekannte Ansatz der „integrierten Qualifizierung“ gerade im Logistikbereich seine Stärken zum Tragen bringen kann.
Nachdem in den letzten Jahren